Zahrejte si s dětmi takové domácí PROSTŘENO – budou to milovat! Budou vařit a dělat vám radost.

Děti potřebují naši důvěru. Tu jim můžeme dát najevo i tím, že je necháme připravit třeba snídani. Těm větším můžete dát 200 Kč a ony ještě samy rády vymyslí a spočítají, co za to připraví třeba k večeři. Budete překvapeni, jak moc jsou samostatné a co vše od vás už odkoukaly.

Určitě se nikdo z rodičů nevyhne tomu, aby si občas z dětí neudělal posla a neposlal je pro petržel na zahradu, pro brambory do spíže, pro lopatku, když jsme zrovna něco vysypali. Je dobré mít pochopitelně na paměti, že ač víme, že děti nás poslechnou, nezneužívat toho a hezky je vždy požádat a také poděkovat. Jedině tak nebudou mít pocit, že je zneužíváme a stále pro něco a někam posíláme.

Naučte se služby posla vracet

A také je dobré mít na paměti, že až ony budou třeba ořezávat pastelky, můžeme se sami jako rodiče nabídnout s tím, že jim pomůžeme právě jako ti poslové: “Řekni, s čím ti mohu pomoc? Vysypat ořezávátko? Nebo s něčím jiným?” Je dobré i jim nechat možnost rozhodnout, co potřebují ony, pro co nás mohou poslat ony, aby si ulehčily “život”.

Dnes chci ale mluvit ještě o něčem jiném – NECHTE DĚTEM někdy PROSTOR OD A DO Z!

Děti už v předškolním věku umí samy prostřít a připravit snídani (pochopitelně po nich není dobré chtít uvařit horký čaj nebo kávu). Děti na 1. stupni určitě už umí připravit jednoduchou večeři. Už jste to vyzkoušeli?

Jak na to?

  1. domluvit se, zda by chtělo dítě připravit samo snídani nebo večeři (podle věku a podle toho, zda odhadnete, na co má)
  2. nechce vše na něm – jen nabídněte, že pokud by se potřebovalo na něco zeptat, jste tu pro něj
  3. pravidla – upozorněte, že pokud bude chtít pracovat s horkými věcmi – dá vám vědět a budete mu k ruce
  4. čas – domluvte si čas snídaně nebo večeře nebo svačiny
  5. finance – nákup – pokud je dítě schopno (máte třeba blízko obchod a může tam zajít samo, dejte mu např. 200,- na nákup potravin)
  6. úklid – připomeňte mu, že vaření nekončí prostřeným stolem, ale tím, že po jídle je uklizená kuchyň

Co udělá dítě?

  1. maximum pro to, aby udělalo radost a aby se mu to povedlo
  2. bude rádo za důvěru, že může dělat věci od A do Z
  3. zeptá se na recept, možná si ho i samo najde, pokud máte dětskou kuchařku a dítě s ní pracuje (pokud ne, doporučuji)
  4. bude se těšit, jak převezme na sebe zodpovědnost

Zpětná vazba

  1. dítě pochvalte, i kdyby něco při procesu vylilo nebo připálilo (i připálené pizzánky se dají sníst nebo jednou za čas snídat Mozzartovy koule)
  2. mluvte s ním o tom, proč ho napadlo zrovna to či ono
  3. uznejte jeho práci, řekněte mu, jak moc je to paráda, že už dokáže zastat takovou funkci hostitele
  4. pokračujte v tom dál, můžete se domluvit, že třeba pravidelně bude připravovat takto hostinu pro rodinu

Co to dítěte přinese?

  1. pocit zodpovědnosti
  2. bude se učit plánovat čas i finance
  3. pocit dobře odvedené práce
  4. pocit uznání
  5. pochopí více, co děláte, kolik to stojí času a energie – od nákupu, uvaření, prostření a uklizení kuchyně
  6. dítě se učí SAMOSTATNOSTI 

A co navíc?

  1. můžete jim pořídit fotku na památku
  2. můžete si s nimi psát jejich kuchařku

 

 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *